Artikler

Ledelse gennem narrativer – identitet og mening til forhandling

Heidi Hansen describes how people create meaning through stories. An event or episode does not carry any meaning in itself but is assigned meaning through its constructed relations to other events and the way it is put into words.

Stories create memory as well as oblivion and thus influence the identity of the organization as well as the identity of its members.Therefore it is a central management discipline to try to influence the dominant stories told in the organization. Læs mere

 

Branding som ledelsesdeciplin

Branding er mere end reklamekampagner og fængende slogans. Branding er at opbygge et univers omkring produktet eller virksomheden, som signalerer de værdier, brandet gerne vil forbindes med, og som virksomhedens interessenter skal have lyst til at identificere og iscenesætte sig med. I denne sammengæng er medarbejderne en vigtig interessentgruppe. Læs mere

 

Et brand er en samtale, men hvem råber højest?

I samtalen om brandet kan der være mange stakeholdere på banen. Spørgsmålet er, hvem der formår at sætte dagsordenen?
Det skorter ikke på gode råd og how-to-do-it bøger i marketing branchen, og mange af disse råd er kloge og indsigtsfulde, men ligegyldigt hvilken opskrift man følger, kan man aldrig kontrollere et brands betydning. Man kan blot forsøge at påvirke det i en bestemt retning. Et brand er nemlig ikke en fast størrelse, det er en social konstruktion, og virksomheden styrer ikke selv, hvilken brandværdi de tillægges af forbrugerne. Læs mere

Kan Apple alt?

Dette spørgsmål dukker uvægerligt op, hver gang Apple lancerer et nyt produkt, og de gang på gang har succes med deres hemmelighedsfulde lanceringer og får opbygget en hype og spænding omkring deres produktlanceringer – senest i forbindelse med lanceringen af iPhone 6 og iPhone+. Men der er ikke et enkelt svar på dette spørgsmål – en række faktorer spiller ind. En del handler om den emotionelle merværdi, Apple-brandet tillægges, og en del skyldes selve produktet. Læs mere

 

Markedsføring til hipstere

Hipsterstilen er classic tilsat cool – og hvem vil ikke gerne udstråle det? Men kan man markedsføre til hipsteren? Det kommende hipster-hotel Urban House gjorde forsøget med deres promotionvideo. Læs mere

 

Hurra for det altruistiske behov

Det er en grundtanke indenfor afsætning, at forbrugeren køber produkter og serviceydelser for at dække et behov. Abraham H. Maslow publicerede i 1943 en artikel, som dannede grundlag for hans berømte behovspyramide, der er blevet en central teori indenfor købsadfærd. I det moderne samfund forklares forbrugerens adfærd dog bedre ved hjælp af behovshjulet, som er blevet suppleret med det altruistiske behov. Behovshjulet bygger på Maslows grundtanker, men har forladt den hierarkiske opbygning til fordel for en række ligeværdige behov. Læs mere

 

Employer branding er også intern kommunikation

I videnssamfundet og serviceøkonomien er medarbejderne virksomhedens vigtigste ressource, men millenuimgenerationen er ikke trofaste overfor deres arbejdsplads – de har typisk 15-20 jobs i løbet af deres livstid. Et stærkt employer brand bidrager til at fastholde medarbejdere – og dermed kompetencer – i virksomheden, og medarbejderne er dermed en central målgruppe for employer branding. Læs mere

Kommentarer er lukket, men trackbacks and pingbacks er åbne.